HISTORIE & BIOGRAFI
Væg med udliggere er formentligt en af Willy Ørskovs tidlige værker. Man kender ikke den præcise datering, men Statens Museum for Kunst har en tilsvarende skulptur i hvidmalet aluminium, som dateres 1958-68.
Willy Ørskov ønskede, at beskueren skulle aflæse en skulptur og ikke fortolke den. Hans skulpturer er det, man ser. De skal ikke henvise til en eller anden fortælling eller noget uden for værket. Skulpturen Væg med udliggere er altså en væg med udliggere. Når man vil aflæse skulpturen, skal man altså tage udgangspunkt i de former og figurer, som skulpturen rummer.
Den højre opretstående skulptur består af en slags mur påsat forskellige former. Den er som en væg eller en rumdeler. Når den deler rummet, så skabes der et rum foran og bagved. De såkaldte ”udløbere” holder væggen oppe og forbinder den med underlaget. De runde former til venstre står i kontrast til de firkantede former og ”forstyrrer” eller virker ”nedbrydende”. Skulpturen her rummer en del modsætninger. Det er forholdet mellem fordybning og forhøjning, forholdet mellem rundt og firkantet, forholdet mellem lille og stor, oppe og nede, balance og ubalance. Det er noget, der støtter og noget, der bliver støttet. Skulpturen er modsætningsfuld og alligevel i balance i kraft af ensartetheden i materiale, farve og den samlede form.
Mange af Willy Ørskovs skulpturer er i store formater. Det store format kan give beskueren en fornemmelse af at stå overfor en fysisk ting. Egentlig lavede han helst skulpturer uden sokkel, fordi han mente, at soklen var med til at distancere værket fra virkeligheden og dermed beskueren. Værket kunne bedre erobre rummet og beskueren uden en sokkel. Men en sokkel er praktisk.
Da Frisenborgparken var blev anlagt i slutningen af 80´erne, var det et oplagt sted at opstille skulpturer. Den første skulptur, der kom til, var Ikast Stenen af Jørgen Haugen Sørensen. Siden er skulpturer af Bjørn Nørgaard, Peter Bonnén og Erika Schewski-Ruhling samt endnu en skulptur af Jørgen Haugen Sørensen kommet til.
Biografi
Willy Ørskov
Skulptør
Født den 21. december 1920 i Århus, død den 12. juni 1990 i Helsingør
Willy Ørskov blev uddannet på Valands Konstskola i Gøteborg, Sverige, hvor han blev færdig i 1960. Herefter valgte han at rejse til Paris. Senere boede han i Pietrasanta og i Verona i Italien, men vendte ofte hjem til Danmark og sin ejendom på Bogø. Willy Ørskov arbejdede i starten af sin karriere med keramik, men det blev altså skulpturen, der blev omdrejningspunktet. I perioden 1978-84 var han professor på Det kgl. Dansk Kunstakademi på billedhuggerskolen. Han repræsenterede Danmark ved Venedigbiennalen i 1976. Willy Ørskov har skabt talrige skulpturer og udsmykninger til det offentlige rum. Her iblandt udsmykninger til Kongsholm Gymnasium i Albertslund, Rødkilde Gymnasium i Vejle, Teknologiske Institut i Tåstrup, Odder Rådhus og Kunsthal Århus. Willy Ørskov skrev flere teoretiske bøger om skulptur. Han udgav blandt andet Aflæsning af objekter og andre essays i 1966 samt Den åbne skulptur og udvendighedens æstetik i 1987. Han er blevet hædret med blandt andet Eckersberg Medaillen 1969, Thorvaldsens Medaillen 1973.