UDEN TITEL (TRE RELIEFFER) | JØRGEN LARSEN

FAKTA:

KUNSTNER

JØRN LARSEN
1926 – 2004

TITEL

UDEN TITEL (TRE RELIEFFER)

MATERIALE

GRANIT

PLACERING

IKAST RÅDHUS

GIVER

NY CARLSBERGFONDET

Man kan ikke tage fejl, når man står foran et værk af Jørn Larsen. Hans stil er umiskendelig med de rette, parallelle linjer, der med knæk danner figurer på fladen. Stilen er nonfigurativ, geometrisk og streng. Han er kendt for sine streger. De er altid lige linjer, aldrig buede, og gerne på sort eller hvid baggrund, som ofte er granit eller i stål, nogen gang som glas. Stregerne er enten hvide eller sorte, nogle gange grønne, blå eller røde, men de er altid enten det ene eller det andet. En enkelt gang har guld sneget sig ind. Men det er så også i en kirke, nemlig i gulvet i Jelling Kirke.

Jørn Larsens værker forestiller ingenting. Der er ingen fortælling, ingen angivelse af stemninger, ingen forgrund og baggrund, ingenting. Kun linjerne, deres forløb hen over fladen og den figur, linjerne skaber. Ofte er det en knude eller et eller andet form for parallelt forløb, der dannes. Det er konkret kunst i sin yderste konsekvens. Læg også mærke til den figur, der dannes af den linje, der løber langs værkets kant.

Man skal ikke tage fejl af det enkle formsprog. Værkerne blev til efter meget præcise beregninger. På sine skitser tegnede Jørn Larsens et finmasket net af vandrette, lodrette og skrå linjer. På dette kunne han optegne sine formationer og styre deres forløb hen over fladen. Jørn Larsen mestrede at skabe formationer, der har en spænding og som balancerer i værket på trods af, at områder i billedfeltet bliver efterladt tomme.

Biografi

Jørn Larsen

Maler

Født den 15. december i Næstved. Død den 13. juni 2004 i København

Jørn Larsen blev egentlig uddannet som håndværksmaler, og ud over ét semester på Kunstakademiet i København i 1951 tog han ikke en egentlig kunstnerisk uddannelse. Under talrige rejser til blandt andet Frankrig, Italien, Grækenland og Tyrkiet studerede han blandt andet den antikke kunst, ligesom et ophold som arbejdsmand i Østgrønland synes at have haft indflydelse på hans kunstneriske udvikling.

Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1955 og udstillede gennem alle årene flittigt i både ind- og udland gennem alle årene. I 1993 repræsenterede han Danmark ved Venedig Biennalen. Han var medlem af kunstnersammenslutningen Linien 3 og Grønningen.

Jørn Larsen stod bag flere udsmykninger i det offentlige rum blandt andet ved Syddansk Universitet i Odense, i foyeren i Det Kongelige Teater i København og i Københavns Lufthavn Kastrup for at nævne nogle få. Også biblioteket i Ikast blev i 1997 beriget med et stort værk i hvid marmor og blålig granit, som ses ved bibliotekets indgang. Også kirkeudsmykninger blev det til. I 1996 var det Udlejre Kirke, der fik ny altertavle og i anledning af århundredeskiftet blev Jelling Kirke renoveret og fik i den anledning som nævnt en udsmykning lavet af Jørn Larsen.

Modtag produkt nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Get notified about new articles

Er der noget jeg skal have med på min blog?

Kontakt informationer

Find os her:

Har du et spørgsmål ?