13 Elementer” eller “Min Jødiske Kirkegård”, som værket også kaldes, udgøres af 13 individuelt udformede blokke, som står på den grønne, let skrånende plads i Frijsenborgparken. Blokkene er alle forskellige i størrelse og udformning. Alle har samme lukkede form, på nær én. De står isolerede fra hinanden, spredt ud på grunden, dog med samme retning og med udformningen og materialet som fællesnævner. De er alle af jern, der efterhånden har fået den samme rustrøde farve, og alle har de sider, der er glatte og sider eller flader, der er ujævne.
Den Jødiske kirkegård er et gennemført eksempel på den meget stringente stil, der præger Peter Bonnéns kunst. Men den er ikke mere stringent, end at der synes at være et vibrerende liv i blokkenes rå overflade, og i det sammenspil, der er mellem blokkene. Blokkene er anonyme, de er individuelle og fulde af udtryk. Værket har en pendant på Bornholm. I skulpturhaven ved Bornholms Kunstmuseum står et lignende værk af Peter Bonnén med titlen ”Min Etiopiske Kirkegård”, som er fra 1992.
Peter Bonnén er dansk billedhugger, maler og fotograf uddannet på Den Eksperimenterende Kunstskole, også kaldet Eks-skolen i København i starten af 60´erne. Hans skulpturer er kendetegnet ved et stringent og minimalt formsprog, hvor han arbejder med én eller flere blokke i jern eller sten, der bearbejdes, så skulpturen både har ujævne flader og helt glatte, lige flader. Han har sin kunstneriske afsæt i minimalismen og de kunstneriske strømninger i starten af 1960´erne, hvor man eksperimenterede med at nå et nulpunkt for skulpturen, så den ikke længere besad den indre mening.
BIOGRAFI
Peter Bonnén (f. 1945)
Maler og billedhugger.
Født den 27. oktober 1945 i København.
Peter Bonnén var elev på Den Eksperimenterende Kunstskole i København fra 1961 – 62. I 1963 debuterede han på Sommerudstillingen, ligesom han også udstillede på Kunstnernes Efterårsudstilling i årene 1963-66. I 1964 blev han formand for Sommerudstillingen. I 1972 blev han medlem af Grønningen, og samme år blev han medlem af Akademirådet. I 1973 blev han formand for foreningen Kunst på Arbejdspladsen, og han modtog Eckersbergs Medajlen i 1989.
Peter Bonnén er repræsenteret på mange af de danske kunstmuseer og har lavet flere skulpturer til det offentlige rum, blandt andet Min Etiopiske Gravplads fra 1992, som står ved Bornholms Kunstmuseum, Skulptur i Otte Dele fra 2000 ved Syddansk Universitet i Odense, og skulpturen Fem Porte og To Vægge fra 1993 som står ved Silkeborg Bad. I Ikast findes endvidere Skulptur i Tre Dele fra 1991 ved Peter Bonnéns Vej.