KRUKKE

FAKTA:

KUNSTNER

PETER BRANDES
1944

TITEL

KRUKKE

ÅR

1993

MATERIALE

KERAMIK

PLACERING

ROLIGHEDSPARKEN, IKAST

GIVER

NY CARLSBERGFONDET

Springvandskrukken af Peter Brandes kom til Rolighedsparken i Ikast med hjælp fra Ny Carlsbergfondet og takket være en arv fra en beboer på ældrecenteret. (den er i dag at finde i Ikast Svømmecenter da den havde svært ved det danske klima)

Den store krukke med blå dekoration på gul bund har indskrift foroven langs krukkens munding. Dens knobbede udformning giver krukken et organisk præg. Den er derudover klassisk i sin udformning og moderne i sin udsmykning og størrelse. 

Peter Brandes finder ofte inspiration til sine værker i den klassiske græske kunst, og det gør sig også gældende for krukken her. Den dekorerede vase var et velkendt stykke brugskunst i antikken, og den har Peter Brandes taget til sig og omsat til egen tid og med sit eget moderne formsprog. Med sin enorme størrelse er brugsformålet frataget den, og i stedet er den blevet til en moderne skulptur, som man kan stå og føle sig lille ved siden af. 

Peter Brandes har efterhånden gjort disse gigantiske krukker til et af sine varemærker. Krukkerne modellerer han op i hånden med den velkendte pølsemetode, som vi kender fra formning i skolen, hvor man lægger en pølse af ler rundt i en spiral. Vasen er skabt på Tommerup Teglværk, der har gjort det til sit speciale at hjælpe kunstnere med at skabe atypiske keramiske værker. 

BIOGRAFI

Peter Brandes (1944) 

Maler, billedhugger, fotograf og grafiker.

Født i 1944 i Assens. Bor og arbejder i Danmark, Irland og Frankrig. 

Peter Brandes er autodidakt kunstner og debuterede på Decembristernes udstilling i 1978. Han blev siden en del af Grønningen og har en lang række af separat- og gruppeudstillinger både i Danmark og i udlandet på CV´et. Han modtog i 1994 Eckersbergs Medaljen. Privat er han gift med kunstneren Maja Lisa Engelhardt. 

Peter Brandes er repræsenteret på en del danske kunstmuseer, Göteborgs Konstmuseum, Biblioteque Nationale i Paris og Museum of Modern Art i New York.

Peter Brandes har illustreret flere bøger og har stået for flere udsmykningsopgaver her i blandt det store keramiske relief ”Penelope og Odysseus” til Svendborg Sparekasse i 2002, tre store krukker til Hestetorvet i Roskilde, krukke til haven ved Marselisborg Slot, ligesom han lavede den 5 meter høje krukke ”Maja” til Verdensudstillingen i Sevilla i 1992. Han har tillige en lang række kirkelige udsmykninger bag sig, som for eksempel i Roskilde Domkirke, hvor han har skabt den vældige Kongeport samt totaludsmykning af Andreaskapellet, Nørremarkskirken i Vejle og Dyssegårdskirken i Hellerup.

Mere om Peter Brandes og hans kunst

 

Peter Brandes valgte ikke den oplagte vej ind i kunsten, nemlig at søge Kunstakademiet. Som kunstner er han selvlært, eller autodidakt, som det kaldes. Han begyndte at udstille i 1969, hvor han havde mindre separatudstillinger på Fyn og København. Hans egentlige debut blev hos kunstnersammenslutningen Decembristerne i 1978. Siden blev han en del af kunstnersammenslutningen Grønningen.

Som ung kunstner kredsede han både om det ekspressive maleri, men prøvede i en periode også det konkrete og geometriske formsprog af. Siden har han fundet sig tilrette i et ekspressivt, men dog behersket og meget farvemættet udtryk, der synes at have sit afsæt i både Cobra og det vilde tyske maleri i starten af 80´erne.

Nogle gange er hans værker helt abstrakte, og ind imellem toner omridset af figurer frem. Dette er især tydeligt i hans talrige bogillustrationer og udsmykninger til kirker. Men han bliver aldrig naturalistisk i egentlig forstand. De ekspressive farver vægtes lige så højt som selve figuren og ligger ikke under for denne. Dermed er der en dobbelthed i mange af hans værker. De rummer stilstand og bevægelse, men også det figurative og det abstrakte.1 Hornung, Peter Michael: Mellem Hellas og Himlen, p. 18 ff. Skovgaard Museet, 2008.

For Peter Brandes er Bibelens fortællinger og antikkens kunst og litteratur uudtømmelige kilder til inspiration. Bygningsværker, skulpturer og mytologiske fortællinger giver ham bestandigt stof til hans kunst. Hans interesse skyldes blandt andet, at han mener, at historien bliver ved med at gentage sig, og at antikken på den måde stadig er aktuel. Men det skyldes også, at antikkens billedverden til stadighed inspirerer ham. Han vedholder at fremstille arketyper og myter, som han finder er afgørende for vores kultur i dag. Ligeledes tager han afsæt i andre væsentlige kunstneres værker, som for eksempel Paul Cézanne, Van Gogh eller Edvard Munch.

Det er givetvis Peter Brandes interesse for de store klassiske fortællinger og hans evne til at omsætte dem i billeder, der har gjort ham til en eftertragtet illustrator, når de nyere oversættelser af de klassiske digtere som for eksempel Vergils Aneneide eller Homers Odysséen skulle illustreres. Og ligeledes har han været et naturligt valg til at udføre udsmykningsopgaver i kirker, både herhjemme og i udlandet. Således har han lavet udsmykninger til blandt andet Vejleå Kirke, Dyssegårdskirken, Nordlyskatedralen i Atla i Nordnorge og i 2011 en væsentlig udsmykning til Roskilde Domkirke, der blandt andet indbefatter bronzedørene til Kongeporten og udsmykning af Andreaskapellet.

Måske går der også en lige linje mellem antikken og Peter Brandes arbejder i keramik, og her synes vasen at være hans fortrukne form. Dem laver han ofte i meget store formater, måske det største i verden? I parken ved Marselisborg Slot står der én, i Ikast står der én, og i Roskilde står der tre på række. De er over fem meter høje og vejer 8200 kg. Foran Designmuseum Danmark står den vase, som Peter Brandes skabte til Verdensudstillingen i Sevilla i 1992. Arbejdet med at skabe de gigantiske krukker er i sig selv lidt af en proces. For keramik skal jo brændes, og disse ved 1300 grader. Det til byggede man på Tommerup Værksted, hvor de er lavet, ikke en ler-ovn, men en ler-lade. I antikken var vaserne brugsgenstande, men de var også ofte rigt udsmykkede med mytologiske fortællinger om guder, krigere, fabeldyr og det almindelige menneskes hverdag. På samme måde lader Peter Brandes sine krukker bære en udsmykning, om end moderne i sit udtryk. Krukken har han helt frataget sin funktion. Grundet sin størrelse er den blevet til en skulptur og ikke en brugsgenstand.

Peter Brandes er også fotokunstner. Hans fotoværker er altid unikaværker, og findes altså kun i ét eksemplar. Også når han fotograferer, er han optaget af tidligere tiders bygningsværker eller kunst, så som de danske middelalderkirker eller antikke skulpturer og græske bygningsværker. Med lang åbningstid, når han tager billedet og med bearbejdningen i mørkekammeret får billederne et diffust og tilsløret præg. Som var de hinsides, selvom de er virkelige.

Modtag produkt nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Get notified about new articles

Er der noget jeg skal have med på min blog?

Kontakt informationer

Find os her:

Har du et spørgsmål ?