Fuglefjeldet

FAKTA:

KUNSTNER

TRÓNDUR PATURSSON
1944

TITEL

FUGLEFJELDET

KATEGORI

SKULPTUR

ÅR

1998

MATERIALE

GLAS, STÅL

PLACERING

IKAST-BRANDE GYMNASIUM

GIVER

RINGKØBING AMT

Fuglefjeldet bliver en del af Ikast-Brande Gymnasium i anledningen af skolens 25-års jubilæum i 1999. Skulpturen er gave fra det daværende Ringkøbing Amt på foranledning af tidligere borgmester i Ikast Brobjerg Lind.

Skulpturen står i fællesrummet på Ikast-Brande Gymnasium. Det er en sekskantet konstruktion i stål og glas. Den er 5,5 meter høj, og der er en lille åbning, så man kan træde på skulpturens spejlgulv og lade sig omslutte af den. Glassene i skulpturen er bemalet i stærke blå, gule og røde nuancer, og der er fugle over alt.

Fuglefjeldet har referencer til de såkaldte Kosmiske Rum, som Tróndur Patursson har skabt flere steder. Blandt andet på Randers Kunstmuseum kan man opleve et af disse rum. Ligesom værket Fuglefjeldet, er det et rum, man går ind i, og hvor loft, gulv og alle vægge består af bemalet glas og spejle. Spejlene får rummet til at opløse sig og føles nærmest uendeligt, og man kan få en oplevelse af at befinde sig midt i naturen mellem himmel og hav. Rationelt ved man godt, at der er fast grund under fødderne på én, men glasset i gulvet kan alligevel gøre oplevelsen grænseoverskridende. Overgiver man sig, kan man næste få en meditativ oplevelse. Tróndur Patursson gerne vil give os en fornemmelse af de ufattelige kræfter og dimensioner, som både himmel og hav rummer.  

Himlen, havet og naturen er de gennemgående temaer Tróndur Patursson. Både i hans malerier og i hans arbejder i glas. I hans abstrakte formsprog indfanger han essensen og sjælen i naturen. Han malerier af havets voldsomme bevægelser, flokke af fugle i luften, vindens og solens forskellige temperamenter alt efter årstid, er sindbilleder, lige så meget som de er naturskildringer. De skildrer en kosmisk naturfølelse, der er levende hos ham.

Biografi

Tróndur Patursson. Født den 1. marts 1944 i Kirkjubø på Færøerne. Billedkunstner. Tróndur Patursson startede sin kunstneriske uddannelse som elev hos Ingálvur av Reyni på dennes kunstskole i Thorshavn i 1958. Siden også elev hos Hans Christian Høier på Glyptotekets Tegneskole i København. Han blev optaget på Kunstakademiet i Oslo, hvor han gik fra 1969-73. Allerede i 1964 debuterede han på Olajudstillingen på Det Færøske Kunstmuseum i Tórshavn, og i 1973 har han sin først separatudstilling samme sted. I 1977 deltager han på den første af mange ekspeditioner sammen med Tim Severins. Ekspeditionen går fra Irland til Amerika. Hans første udsmykningsopgaver er en vandskulptur til Føroya Sparikassi i 1979. Siden laver han med jævne mellemrum udsmykningsopgaver både i Danmark og på færøerne. Fra starten af 80´erne udstiller han mange steder, både på gruppeudstillinger og som separatudstillinger. Udover Danmark og Færøerne har han udstillet i blandt andet Paris, London og Chicago. Han begynder at lave udsmykninger mange steder. Han skaber blandt andet en omfattende udsmykning bestilt af Statens Kunstfond til Gøtu Kirke på Færøerne. I Danmark er det blevet til udsmykninger til blandt andet Rønbjerg Feriecenter, Københavns Lufthavn, Danmarks Naturfredningsforenings lokaler i København, i parkeringshuset Tróndur i Vejle, sygehusene i Middelfart og Frederikshavn, samt børneafdelingen på Rigshospitalet i København. Han har blandt andet modtaget Henry Heerups Legat og Theodor Bergs Legat.

VIL DU VIDE MERE?

Mere om kunstneren

 

Tróndur Paturssons kunst spænder lige fra maleri, grafik og skulptur til glaskunst, der de senere år har fyldt meget for kunstneren. Mange af værkerne i glas skaber han i samarbejde med den danske glaskunstner Per Hebsgaard. Tróndur Paturssons værker findes mange steder i det offentlige rum i Danmark og på Færøerne. I lufthavne, banker, skoler og kirker kan man møde hans værker. Senest ligeledes i et parkeringshus i Vejle med en glasudsmykning på 310 m2. Naturinspirationen er hele tiden tilstede hos Tróndur Patursson. Også i hans helt abstrakte værker synes naturen at spille ind. Det var være mønsteret i vandets overflade, eller fjeldsidernes mønster i overfladen, der giver inspirationen til mønstre og linjer i et maleri.

Mange kender Tróndur Patursson for hans smukke glasmalerier og installationer med spejle og glas. Han er en markant skikkelse i den færøske kunsthistorie, fordi han var en af foregangsmændene for en fornyelse af kunsten på øen. Som mange af hans færøske kunstnerkolleger er han stærkt inspireret af den færøske natur og dyreliv. Den barske og storladne natur er en bestandig kilde til inspiration for ham. Selv er han opvokset i en lille bygd, hvor han stadig bor. Bygden har en lang og spændende historie som bispesæde og som kirkeligt og kulturelt samlingssted. Hjemstavnens historie og atmosfære har også præget ham og hans kunst. Det samme har de mange forskellige skibstogter rundt omkring på verdenshavene, som Tróndur Patursson har deltaget på sammen med den irske søfarer Tim Severin.

Tróndur Patursson blev født ved havet i den lille bygd Kirkjubøur på Streymoy i 1944. Han er den ene af to tvillinger, og er ét kvarter yngre end sin bror Páll. Hans familie har boet på kongsgården i Kirkjubøur i mange generationer, for der har været tradition for, at den førstefødte søn arvede gården. Tróndur Patursson har sagt, at han syntes, at det var heldigt, at han var den yngste af de to brødre. Havde Tróndur skullet overtage gården, var han nok ikke blevet kunstner.

Allerede som 14-årig blev Tróndur Patursson elev på en kunstskole i Thorshavn hos kunstneren Ingálvur av Reyni. Det var nyt, at der overhovedet fandtes en kunstskole på Færøerne. Tidligere måtte man tage til Danmark, hvis man ville have sig en kunstnerisk uddannelse. Efter noget tid afsluttede Tróndur Patursson undervisningen på skolen, for udlængslen havde fået fat i ham. Han fik hyre på forskellige fragtskibe, og begyndte også at arbejde som fisker på forskellige trawlere. Disse jobs bragte ham til steder som Grønland og Newfoundland.

Han valgte at fortsætte sin kunstneriske uddannelse i Danmark, hvor han gik på Glyptotekets Tegneskole i København i 1965-66. Glyptotekets Tegneskole var for mange et springbræt til at søge optagelse på kunstakademiet. Men Tróndur Patursson søgte i stedet for om optagelse på Kunstakademiet i Oslo.

Tróndur Patursson havde sin første udstilling i Thorshavn i 1973.  Her udstillede han både akvareller, skulpturer, malerier, relieffer og collager, og han viste en stor vidde i sin kunstneriske produktion. Hans tidlige udstillinger vidnede om, at han endnu ikke havde fundet et ståsted rent stilmæssigt. Der er en række eksempler på nogle landskabsmalerier, som er i en anderledes afdæmpet og nedtonet stil, end den man kender ham for i dag. Det er ret almindeligt for mange kunstnere, at de i starten læner sig meget op ad læremestre eller andre for ligesom først at finde sig til rette i maleriet og siden udvikle det i en personlig retning, som Tróndur Patursson i høj grad har gjort.

Det er kendetegnende for Tróndur Patursson, at han er meget optaget af lyset. Måske netop derfor bliver han glad for at arbejde med glasmaleri, fordi han i dette materiale netop kan arbejde med det naturlige lys.

Havet spiller en stor rolle for Tróndur Patursson. Han er født ved havet, han bor ved havet, og han har rejst på lange togter på havet. Havet er vel en stor del af livet for alle færøske. Det er det, der omgiver landet og det, som mange gennem generationer har levet af. Her oplever man havets vældige kræfter på nært hold, og med det kommer der en naturlig ydmyghed overfor naturen og de kræfter, den har. Det er mennesket, der må underlægge sig naturen og ikke omvendt.

Tróndur Patursson arbejder i et abstrakt og ekspressivt formsprog. Indimellem dukker figurative elementer op i hans værker. Det er fugle, hvaler, fisk, skibe og nogle gange menneskefigurer. Især fugle spiller en væsentlig rolle som motiv i Tróndur Paturssons værker. Nogle gange er fuglen selve værket. I nogle af hans udsmykninger i kirker er der fugle i stedet for engle. Han har skabt nogle meget fine udsmykninger i kirker både i Danmark og på Færøerne. Hans naturfølsomhed og evne til at indfange det storslåede og sanselige ved naturen gør hans værker meget velegnet som religiøse udsmykninger. Hans motiver er åbne og grænseløse, både i deres komposition og når han benytter sig af glasmaleriet. Netop ved at benytte sig af glasmaleri kan han arbejde med lyset i værkerne og muligheden for at lade motivet blive gennemlyst bagfra. Det er en måde, hvorpå han kan skildre de uendelige dybder og ufattelige højder samt det sjælelige i naturen.

Tróndur Paturssons kunst hænger uløseligt sammen med hans liv. Opvæksten og livet på Færøerne, oplevelserne i fjeldet og på havet, der omgiver hjemlandet og de mange lange sørejser ud til fjerne egne af verden afspejler sig i hans kunst. Selv når han maler helt abstrakt, synes landskab og hav at være tilstede i værkerne. Det er som hans farver, former og komposition altid tager et afsæt i naturens farver og former. Der er i ham en forankring i naturen, både som kunstner og som person. I mødet med Tróndur Pattursons værker mærker man, hvor stærk en kraft naturen er på Færøerne.

Modtag produkt nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Get notified about new articles

Er der noget jeg skal have med på min blog?

Kontakt informationer

Find os her:

Har du et spørgsmål ?